Teman Kome Weh....

Isnin, Mei 02, 2011

Siapa Dia As-Syahid Osama Bin Laden



Dianggap dunia sebagai pengganas terkemuka, Osama Bin Laden adalah pemimpin sebuah organisasi yang dikenali sebagai Al-Qaeda. Beliau dituduh sebagai dalang kepada serangan World Trade Center dan pejabat Pentagon dengan merampas kapal terbang pada 11 September 2001. Serangan yang menghancurkan World Trade Center dan merosakkan Pentagon melibatkan kematian beribu-ribu orang. Pada awalnya beliau sendiri mengutuk serangan tersebut tetapi mengakuinya setelah Presiden Bush menuding jari ke arahnya. Sebenarnya beliau tidak dapat dibuktikan pembabitannya oleh rejim Amerika sampai sekarang dan beliau mengaku pun kerana telah awal-awal lagi di kambing hitamkan oleh rejim Bush.

Osama juga telah dituduh dalam pengeboman kedutaan rejim Amerika di Kenya dan Tanzania yang membunuh 200 orang pada 1998. Begitu juga dengan serangan pada tahun 2000 ke atas kapal perang USS Cole yang sedang berlabuh di Yaman. Pada tahun 1993, beliau dikatakan bertanggung jawab terhadap kejadian tembak menembak di Somalia yang mengorbankan 18 orang tentera rejim Amerika dan pengeboman kompleks tentera Amerika di Khobar, Arab Saudi yang mengorbankan 19 tentera rejim Amerika pada 1996. Semua kejadian tersebut telah dibebankan di bahunya oleh rejim Amerika.
Risalah propaganda yang digunakan Amerika di Afghanistan

Peristiwa serangan 11 September yang disambut oleh rakyat Amerika setiap tahun telah banyak dibahaskan oleh ramai pakar-pakar kerana serangan tersebut terlalu sistematik. Hakikatnya, tuduhan rejim Bush terhadap Osama hanyalah untuk menutup kelemahan pentadbiran beliau yang tidak mengendahkan amaran sebelum itu. Rejim Bush dan CIA (badan perisikan Amerika) sebenarnya telah mengetahuinya akan serangan tersebut semata-mata untuk mencari jalan menjajah negara-negara umat Islam dengan sokongan pemimpin Islam yang menjadi boneka rejim Amerika.

Mengikut siasatan yang dilakukan selepas peristiwa 11 September, Mossad (badan risikan Israel) yang merancangkannya. Ini telah dibuktikan pada hari yang sama, beribu-ribu pekerja di World Trade Center berbangsa Yahudi tidak masuk bekerja kerana telah diberitahu awal-awal lagi oleh agensi yang mewakili kepentingan Yahudi di Amerika.

Osama Bin Laden dilahirkan di Riyard, Arab Saudi pada 10 Mac 1957, bapanya berasal dari Yaman dan ibunya berasal dari Syria yang bernama Hamidah al-Attas iaitu isteri kesepuluh. Ayahnya, Mohammad Bin Laden menubuhkan sebuah syarikat pembinaan dan mempunyai hubungan dengan kerajaan Arab Saudi. Syarikat Bin Laden banyak diberi projek seperti Pembinaan semula masjid di bandar-bandar suci Mekah dan Madinah. Hubungan yang terjalin antara syarikat Bin Laden dengan kerajaan Arab Saudi telah menjadikan sebuah syarikat yang terkemuka. Syarikat Bin Laden pernah meminjamkan wangnya kepada kerajaan Arab Saudi untuk membayar gaji kakitangan awamnya yang ketika itu kerajaan Arab Saudi kekeringan dana.

Osama dibesarkan sebagai seorang muslim yang taat kepada Islam. Dari tahun 1968 hingga 1976 ia menghadiri sekolah "elite" Al-Thager School. Osama mempelajari ekonomi dan pentadbiran perniagaan di King Abdul Aziz Universiti pada 1979. Beliau tidak pernah menamatkan pengajian sarjananya, walaupun "bekerja keras." Di universiti, kepentingan utama Osama adalah agama, di mana ia terlibat dalam kedua-dua "menafsirkan Al-Quran dan Jihad, beliau juga menulis puisi. Pada 1974, dalam usia 17 tahun, Osama mengahwini isteri pertamanya yang bernama Najwa Ghanem di Latakia. Menurut koresponden keselamatan negara CNN David Ensore, sejak tahun 2002 Osama telah berkahwin empat wanita dan ayah dari sekitar 25 atau 26 anak-anak.


Ayahnya, Muhammad bin Laden, terbunuh pada tahun 1967 dalam suatu kemalangan kapal terbang di Arab Saudi. Abangnya, Salem Bin Laden, dibunuh pada tahun 1988 ketika dia sengaja terbang pesawat ke powerlines berhampiran San Antonio, Texas, Amerika. FBI menggambarkan Osama bin Laden sebagai tinggi dan kurus, antara 6'4 "dan 6'6" (193-198 cm) dan berat sekitar 165 pon (75 kg). Wawancara dari Lawrence Wright, menggambarkan beliau sebagai cukup ramping, tapi tidak terlalu tinggi. Ia memiliki kulit zaitun dan kidal, biasanya berjalan dengan tongkat. Dia memakai serban putih polos dan tidak lagi memakai topi laki-laki Saudi tradisional. Dalam hal keperibadian, bin Laden digambarkan sebagai seorang sopan dan lembut.

Osama percaya bahawa undang-undang Syariah menetapkan perkara yang benar di dunia dan ideologi lain seperti sosialisme, komunisme, demokrasi ala barat harus ditentang. Keyakinan ini, bersama-sama dengan jihad yang luas luas atau disebut Qutbism (ideologi Sayyid Quthb) Dia percaya Afghanistan di bawah pemerintahan Mullah Omar dan Taliban adalah "Islam satu-satunya negara" di dunia Muslim (tuduhan barat) . Osama konsisten dengan jihad yang beliau percaya adalah ketidakadilan terhadap umat Islam yang dilakukan oleh Amerika Syarikat dan kadang-kadang oleh negara-negara bukan Islam yang lain. Perjuangannya juga untuk melenyapkan negara haram Israel dan Amerika patut berundur dari Timur Tengah dan juga negara umat Islam yang lain. Dia juga meminta Amerika untuk "menolak tindakan tidak bermoral dari percabulan, homoseksual, minuman keras, perjudian dan riba , pada surat yang dihantarnya kepada pihak Amerika pada Oktober 2002.

Itu adalah serba sedikit tentang Osama Bin Laden yang mana selepas kesyahidan beliau, semua pemimpin baik dari Amerika, Barat, negara umat Islam dan tidak terkecuali Najib One Malaysia telah menyalahkan 100 peratus segala kematian orang awam dilakukan oleh Osama. Mereka tanpa rasa segan dan malu menyatakan bahawa dunia akan aman selepas kesyahidan Osama. Hakikatnya, pengganas yang sebenar ialah Amerika dan sekutu baratnya tetapi adalah Najib One Malaysia sanggup menyanggah atau menentang tindakan jahat Amerika itu. Seorang Osama gugur syahid, akan lahir beribu lagi Osama selagi dunia ini berada didalam genggaman Amerika dan sekutu-sekutu laknatullahnya.

1 ulasan:

  1. innalilahi wainnalilahirajiunnnnnn.Semoga roh Osama ditempatkan bersama mereka yang mati syahid.Amin..!

    BalasPadam

Related Posts with Thumbnails