Teman Kome Weh....

Sabtu, Mac 14, 2009

ISMAIL SAPIAN calon BN di Parlimen BUkit Gantang



DS Najib sebentar tadi mengumumkan Ismail Sapian sebagai calon BN dalam piliharaya kecil (PRK) Parlimen Bukit Gantang pada 7 April nanti. Pengumuman tersebut dibuat dihadapan hampir 10, 000 ribu anggota komponen BN termasuk MCA, MIC dan GERAKAN di padang awam Taman Kota Raya, Simpang, Taiping.

Penamaan calon akan diadakan pada 29 Mac ini dan Ismail bakal ditentang oleh calon PAS mewakili Pakatan Rakyat. Namun demikian PAS dikatakan akan menamakan calon mereka pada 26 Mac depan. Pertandingan dijangka sengit satu lawan satu. P059 Bukit Gantang adalah kubu kuat UMNO untuk beberapa penggal sebelum diserah kepada GERAKAN pada Pilihan Raya UMUM (PRU) 2004 dan dimenangi Ketua Gerakan Perak, Tan Lian Hoe mengalahkan Dr Lo' Lo dari PAS.

Pun begitu senario politik mengalami perubahan yang ketara menyebabkan kerusi itu berpindah tangan kepada PAS dalam PRU 2008. Arwah Roslan Shahrum berjaya mengalahkan Azim Zabidi, Ketua UMNO Bukit Bintang. Calon UMNO yang diterjunkan dari Bukit Bintang ke Bukit Gantang itu kalah dengan 1566 undi majoriti.

Kali ini Ismail Sapian mantan S/U Majlis Daerah Kuala Kangsar akan membawa harapan BN untuk mengalahkan PAS sebagai referumdum pengambilan alih pemerintahan negeri Perak daripada Pakatan Rakyat. Pemerhati politik menyifatkan kemenangan mana-mana pihak akan melambangkan legitimasi atau keabsahan dua kerajaan di Perak ( BN dan PR) yang sedang berkrisis sekarang. Ismail dalam pertandingan memilih ketua bahagian UMNO Bukit Gantang tewas di tangan Dato' Rusli Husin, ADUN Trong dan Ismail kini tiada memegang sebarang jawatan dalam UMNO Bahagian tersebut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails